Αναγκαία η επέκταση της σιδηροδρομικής γραμμής Πάτρας- Πύργου

Share

Το θέμα της επέκτασης του σιδηρόδρομου στην Ηλεία έχει πολλές φορές απασχολήσει τους φορείς του Νομού. Το τρένο σταμάτησε να «σφυρίζει» εδώ και αρκετά χρόνια κι από τότε μέχρι και σήμερα τόσο το σιδηροδρομικό δίκτυο που βρίσκεται εντός των ορίων του Νομού όσο και οι σταθμοί που ανήκουν στην ιδιοκτησία του ΟΣΕ παρουσιάζουν εικόνα εγκατάλειψης.  Χθες στην  στα γραφεία του ΟΣΕ, στην Αθήνα, πραγματοποιήθηκε συνάντηση με θέμα τη σιδηροδρομική γραμμή Πάτρα – Πύργος, τον προαστιακό Πάτρα -Αχαγιά και το θεματικό τρένο Κατάκολο – Πύργος – Αρχαία Ολυμπία. Κατά την διάρκεια της συνάντησης συζητήθηκε το θέμα της επαναλειτουργίας της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Πάτρας με τον Πύργο. Ο ΟΣΕ υλοποιεί τις μελέτες, οι οποίες αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί το επόμενο δίμηνο. Στις μελέτες περιλαμβάνεται και η αναβάθμιση των σταθμών στους οποίους θα σταματά το τρένο.
Ο προϋπολογισμός του έργου υπολογίζεται σε περίπου 15 εκατομμύρια ευρώ. Από αυτά, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας έχει προβλέψει τα μισά στο πρόγραμμά της, ενώ το υπόλοιπο ποσό αναμένεται να διασφαλιστεί από πόρους ευρωπαϊκούς συναρμόδιων Υπουργείων. Όσο αφορά την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Κατάκολο – Πύργος – Αρχαία Ολυμπία, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας έχει ήδη εκδώσει πρόσκληση για ένταξη του έργου στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ΕΣΠΑ 2014 – 2020, προϋπολογισμού 5.000.000 ευρώ. Πρόκειται δε, για ένα έργο που εντάσσεται στην ΟΧΕ Κατάκολο – Πύργος – Αρχαία Ολυμπία.
Όπως συμφωνήθηκε, θα κατατεθούν τρεις προτάσεις. Η πρώτη, θα υποβληθεί από τον ΟΣΕ μέχρι 15 Νοεμβρίου 2018 και αφορά την ανακαίνιση – εκσυγχρονισμό των γραμμών και την ασφάλεια του δικτύου. Η δεύτερη θα υποβληθεί από τη ΓΑΙΑΟΣΕ και αφορά την ανακατασκευή σταθμών. Τέλος, η τρίτη αφορά το οπτικοακουστικό, πληροφοριακό υλικό και θα υποβληθεί επίσης από τη ΓΑΙΑΟΣΕ, άμεσα.
Ικανοποίηση
Αναφερόμενος στην συνάντηση η οποία υπήρξε στον ΟΣΕ ο Αντιπεριφερειάρχης Ηλείας Γιώργος Γεωργιόπουλος τόνισε: «Μετά από επτά χρόνια σιδηροδρομικής απομόνωσης και ένα χρόνο πιεστικής διεκδίκησης για την επαναλειτουργία της γραμμής Πάτρα-Πύργος , εγώ και οι συνεργάτες μου νιώθουμε δικαιωμένοι.  Με τον πιο επίσημο τρόπο η Περιφέρεια, ο ΟΣΕ και η ΓΑΙΑΟΣΕ επιβεβαίωσαν την πρόθεσή τους να ενώσουν τις δυνάμεις τους, ώστε μέσα στο επόμενο 3μηνο να εντάξουμε το έργο για να ξαναμπεί ο σιδηρόδρομος στις ράγες του. Η πρότασή μας είναι μεταβατική και βεβαίως δεν απεμπολεί το δικαίωμα της Ηλείας για ένα σύγχρονο ηλεκτροκίνητο σιδηρόδρομο επιβατικού χαρακτήρα. Το οικονομικά και τεχνικά στοιχεία του έργου μας βγάζουν έναν προϋπολογισμό 15 εκατ. περίπου, ένα κόστος που αν αναλογιστεί κανείς το κοινωνικό, περιβαλλοντικό αλλά και οικονομικό αντίκτυπο που θα επιφέρει, σε μια περιοχή αποκλεισμένη από οποιαδήποτε οδική σύνδεση είναι πολύ μικρό και αποφασίσαμε να το αναλάβουμε από κοινού με την Κυβέρνηση. Όπως είχα τονίσει και στο Περιφερειακό Συνέδριο το Φλεβάρη του 2018, η Ηλεία δε μπορεί και δεν πρέπει να περιμένει άλλο την Πάτρα να αποφασίσει με ποιο τρόπο θα φτάσει η σιδηροδρομική γραμμή μέχρι το λιμάνι της. Αυτή την διακήρυξή μας, σήμερα την κάναμε πράξη».
Στη σύσκεψη συμμετείχαν ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Απόστολος Κατσιφάρας, ο Αντιπεριφερειάρχης Ηλείας Γεώργιος Γεωργιόπουλος, η Εκτελεστική Γραμματέας της ΠΔΕ Διονυσία Μαράτου, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ Παναγιώτης Θεοχάρης, ο Γενικός Διευθυντής ΟΣΕ Γρηγόρης Σαμπατακάκης, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ Θανάσης Σχίζας, η Προϊσταμένη της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείριση Επιχειρησιακού Προγράμματος «Δυτική Ελλάδα 2014-2020» Άλκηστις Σταθοπούλου, το στέλεχος της ΕΥΔ/ΕΠ Γλυκερία Κατηφόρη και ο Ειδικός συνεργάτης της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας Ευάγγελος Καραχάλιος. 
«Μπλοκάρουν» το έργο
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με δημοσιεύματα, στις  Βρυξέλλες ψάχνουν τις μελέτες για την υπογειοποίηση τμήματος δέκα χιλιομέτρων του σιδηροδρομικού δικτύου στην Πάτρα,  με τα στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να εμφανίζονται επιφυλακτικά απέναντι στο σχέδιο που τους παρουσιάστηκε από ελληνικής πλευράς, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι τοπικές αντιδράσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες στις Βρυξέλλες, προ ημερών έγινε παρουσίαση της πρότασης για υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής από τον Καστελόκαμπο μέχρι το λιμάνι της Πάτρας, ώστε να ικανοποιηθεί και η δημοτική αρχή, η οποία μπλοκάρει εδώ και χρόνια το έργο. Εξαιτίας των πολυετών καθυστερήσεων, η Ελλάδα απειλείται με επιστροφή κοινοτικών πόρων στην περίπτωση που δεν έχει συνδεθεί το λιμάνι της Πάτρας με το βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο (άξονας Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι) μέχρι το τέλος του 2022. Η δημοτική αρχή της Πάτρας έχει, ταχθεί από την πρώτη στιγμή κατά της επιφανειακής διέλευσης, με το επιχείρημα πως κόβει την πόλη στα δύο κ.λπ.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, τα κοινοτικά στελέχη πληροφορήθηκαν εμβρόντητα πως η ελληνική πλευρά υπολογίζει το κόστος κατασκευής μιας υπόγειας σήραγγας σχεδόν δέκα χιλιομέτρων στα 360 εκατ. ευρώ. Για την ακρίβεια, στον ΟΣΕ ανεβάζουν το κόστος της σήραγγας στα 500 εκατ. ευρώ, αλλά θεωρούν πως με την έκπτωση που θα προσφέρει ο εργολάβος θα μειωθεί στα 360 εκατομμύρια. Το ενδιαφέρον είναι πως προ έτους, οι ίδιες υπηρεσίες εκτιμούσαν το κόστος της υπόγειας διέλευσης στα 690 εκατ. ευρώ.
Τα στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν έκρυψαν τις επιφυλάξεις τους, καθώς δεν υπάρχουν ολοκληρωμένες μελέτες για το κόστος του υπόγειου τμήματος. Στην κατασκευαστική αγορά προσθέτουν πως δεν υπάρχει καμία μελέτη για το τι θα συμβεί αν βρεθούν πολύ περισσότερα νερά, για το πόσοι σταθμοί θα κατασκευαστούν κ.ά.
Οι οριστικές αποφάσεις για την τύχη του τελευταίου τμήματος του σιδηροδρομικού άξονα ΠΑΘΕ θα ληφθούν τους προσεχείς μήνες καθώς ο χρόνος πιέζει και το γνωρίζουν στις Βρυξέλλες.
Πηγή: protinews.gr